Rodzaje wtryskiwaczy

Mechanik

Układ wtryskowy to komponent silnika dieslowego, o którym nie każdy kierowca ma pojęcie. A prawda jest taka, że bez niego nie bylibyśmy w stanie nawet wyjechać z parkingu. Pobudzamy go do pracy za każdym razem, gdy wciskamy pedał gazu. To on dostarcza olej napędowy do komory spalania, pobudza cały silnik do pracy i sprawia, że auto jeździ. Odmierza właściwe proporcje paliwa i przekazuje je do cylindrów. Wtryskiwacze funkcjonują w silnikach diesla od samego początku ich istnienia.

Trochę wiedzy o wtryskiwaczach

Mechanik samochodowyTłok w komorze spalania spręża powietrze. Ciśnienie podgrzewa je do temperatury sięgającej do około 800 stopni Celsjusza. Transport paliwa do komory powoduje natychmiastowy samozapłon. Na przestrzeni lat stosowano różne rozwiązania techniczne w układzie wtryskowym. W pojazdach diesla spotkać się możemy z wtryskiwaczami pośrednimi, bezpośrednimi, Common Rail lub pompowtryskiwaczami. Bez względu na rodzaj wtrysku, profesjonalny serwis wtryskiwaczy Bosch lub jakiegokolwiek innego producenta będzie w stanie dokonać kompleksowej regeneracji, wyczyszczenia podzespołów i bezpiecznego montażu w silniku. Wtryskiwacze bezpośrednie to najstarszy wariant z wymienionych. Szybko zostały wyparte przez nowsze pośrednie, które znacząco poprawiły jakość pracy silnika, wyciszyły go oraz zapewniły ochronę łożyska wału korbowego. Wtryski bezpośrednie otrzymały po latach udoskonalenie w postaci płaskich głowic i tłoków, które zapewniają odpowiednie wirowanie paliwa, dzięki czemu możliwe jest jego kompleksowe spalanie.

MechanikNie bez znaczenia jest również fakt, że zwiększono jakość samego paliwa. Bezpośrednie wtryski są obecnie stosowane w samochodach osobowych. Rewolucyjnym rozwiązaniem jest tu jednak pompowtryskiwacz stosowany szczególnie w ciężarówkach i niektórych osobówkach. Jest to nic innego, jak wtryskiwacz z własną pompą, którą napędza wałek rozrządu. Wtrysk paliwa do komory zachodzi w głowicy silnika. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko wystąpienia wycieków czy pulsowania przewodów, zakłócającego pracę silnika. Pompowtryskiwacze przyspieszają też sam rozruch silnika. Do tego wyższe ciśnienie powoduje, że paliwo spala się w całości i nie pozostawia po sobie resztek, szkodliwych dla pracy silnika. Obecnie jednak prym zdecydowanie wiedzie system Common Rail, stosowany we wszystkich nowoczesnych pojazdach dieslowych. Pompa tłoczy olej już nie do komory, lecz do specjalnego zasobnika, zwanego akumulatorem paliwowym.

Takie rozwiązanie sprawia, że do każdego cylindra trafia paliwo o jednakowym ciśnieniu. Paliwo przyjmuje postać mgiełki, która spala się, nie pozostawiając po sobie resztek. Common Rail to najekonomiczniejsza obecnie technologia wtryskowa. Kupując nowe auto z dieslem, możemy być pewni, że silnik będzie wyposażony właśnie w ten system.