Jak często należy wymieniać rozrząd w Peugeocie?

Twoja pierwsza pomoc na drodze

Jak często należy wymieniać rozrząd w Peugeocie?

peugeot

Rozrząd jest jedną z podstawowych części samochodu, napędzającym pompę wody i oleju, odpowiadającym za sterowania urządzeniami zapewniającymi dopływ mieszanki do cylindrów, a także usuwającym produkty spalania. Wraz z eksploatacją pojazdu należy część tę poddawać regularnej kontroli, a także wymianie co kilka lat, by cieszyć się bezproblemową i bezawaryjną jazdą.

Kiedy udać się do mechanika by wymienić rozrząd?

rozrządW typowym silniku Peugeot rozrząd znajduje się w głowicy silnika. Koło pasowe i napędowe połączone są przy pomocy paska, znajdującego się na zewnątrz silnika, lub łańcucha zabudowanego wewnątrz. Rutynowa wymiana rozrządu polega na wymianie paska, a w razie potrzeby napinacza, w przypadku jego zużycia. W zależności od stanu zużycia pozostały elementów, może być konieczna wymiana rolek napinających, prowadzących, śrub oraz szpilek. Wraz z wymianą rozrządu zaleca się także montaż nowej pompy cieczy chłodzącej. W przypadku rozrządu z łańcuchem, wymianie ulega łańcuch, a także elementy prowadzące – ślizgi i napinacz hydrauliczny, jeśli został uszkodzony. W zależności od stopnia eksploatacji pojazdu zalecana może być także wymiana koła zębatego.

peugeotOkres, w jakim należy wymienić rozrząd w Peugeocie, są ściśle określone przez producenta i zależą od liczby przejechanych, czyli tzw. przebiegu lub, jeśli określony przebieg nie został osiągnięty liczby lat eksploatacji części. Przykładowo rozrząd Peugeot 206 należy wymieniać co 120000 km lub 5 lat. Warto jednak co jakiś czas poddawać pojazd rutynowej kontroli, podczas której określony będzie stan rozrządu. Niekiedy mechanicy zalecają wymianę rozrządu szybciej, niż zaleca producent, w celu zapobiegnięcia pęknięciu paska, czy uszkodzenia innych elementów – szczególnie w modelach bardziej podatnych na tego typu usterki. Wymiana rozrządu jest bardzo istotna, gdyż zaniedbywanie tej czynności może doprowadzić do jego pęknięcia i tym samym desynchronizacją pracy pozostałych elementów silnika – od pokrzywienia tłoków po ich zniszczenie oraz uszkodzenie zaworów, głowicy i korbowodu silnika. Koszt naprawy takich uszkodzeń wielokrotnie przekroczy cenę wymiany rozrządu lub może całkowicie uszkodzić silnik.

Niemal każdy właściciel samochodu zdaje sobie sprawę z tego, że rozrząd należy regularnie poddawać kontroli i wymieniać poszczególne elementy, nie każdy jednak wie, jak często powinno się to wykonywać. Warto zawczasu zapoznać się z zaleceniami producenta oraz skonsultować je ze sprawdzonym i doświadczonym fachowcem, by uniknąć w przyszłości nieprzyjemności związanych z naprawą uszkodzonego rozrządu, czy całego silnika.